V úplných začátcích si vystačíš s touto zkrácenou verzí pravidel. Pokud chceš do tajů hry proniknout hlouběji, časem se prokoušeš k plnému znění.  Stručná verze níže je upravenou variantou z frisbee.cz.

Hřiště

V případě „velkého“ ultimate hraného 7 na 7 se hraje na obdélníku 100×37 (délka fotbalového hřiště, polovina jeho šířky) s koncovými zónami na obou stranách o hloubce cca 18 metrů. „Malý“ nebo halový ultimate se hraje 5 na 5 na menším hřišti s rozměry přibližně jako házenkářské bojiště. Povrch může být jakýkoli, ale rovný pěkný trávník bez děr je zn. ideál.

Zahájení hry

Každý bod začíná nastoupením obou týmů na přední čáru jejich koncové zóny.  Po signalizaci útoku, že je připraven, začíná obrana výhozem, kdy hodí disk útočníkům.

Pohyb disku

Disk se smí pohybovat pouze nahráváním od hráče k hráči. Hráč s diskem nesmí běhat – může pouze pivotovat kolem jedné pevně stojící nohy (úkroky do stran). Hráč s diskem („házeč“) má 10 vteřin na odhození disku. Obránce bránící tohoto hráče („marker“), pokud je od něj méně než tři metry a maximalné na šířku disku, odpočítává čas stání.

Skórování

Bod padne v případě, když útočník chytí disk v koncové zóně na kterou družstvo útočí. V okamžiku, kdy získá disk pod kontrolu (v případě, že chytá disk ve výskoku, první kontakt se zemí) musí být vším, čím se dotýká země, zcela v koncové zóně. Pokud do zóny doběhne (doklouzá) s diskem v průběhu brždění, pokračuje ve hře z čáry oddělující zónu od hřiště.

Změna držení disku

Tzv. „turnover „nastává pokud:

  • nahrávku zachytí nebo srazí protihráč
  • disk se dotkne země
  • disk je chycen útočícím hráčem v autu
  • útočníci si disk podají
  • útočník chytí vlastní hod
  • útočník neodhodí disk před napočítáním
  • V těchto případech se obránci stanou útočníky a naopak

V tomto případě se role obránců a útočníků okamžitě vymění a bod může dát do té doby bránící mužstvo.

Střídání

Střídání je povoleno pouze po bodu před novým výhozem, před jedním z poločasů nebo v případě zranění.

Bezkontaktní sport

Hráči se musí vyhýbat kontaktu se soupeřem. Samozřejmě se stává, že se hráči potkají ve vzdušných soubojích a podobně, avšak touha získat disk není omluvou pro nebezpečnou hru.

Faul

Faul je důsledkem fyzického kontaktu mezi soupeři. Typicky se jedná o vyražení disku z ruky útočníka, nedovolené bránění při chytání atp. Faul může zahlásit faulovaný hráč a musí tak učinit nahlas a ihned po faulu.

Bez rozhodčích

Ultimate je založen na principu řízení hry samotnými hráči a hraje se tudíž bez rozhodčích. Všechny přestupky na čarách, při držení disku a fauly jsou hlášeny přímo hráči přítomnými na hřišti. V případě sporných situací je možno zeptat se hráčů za lajnou nebo diváků. Pokud se obě strany nedohodnou, vrací se hra do posledního nesporného okamžiku. Typicky o jednu přihrávku zpět.

Spirit of the game

Ultimate frisbee je od samého počátku postaveno na sportovním duchu, který klade důraz na fair play a odpovědnost za své činy na hřišti. Vysoce soutěživá hra je vítána, nikdy však ne za cenu ztráty vzájemné ohleduplnosti mezi hráči, porušování dohodnutých pravidel a vytracení prosté radosti za hry. Více o tzv. spiritu a jeho zvyklostech si přečtěte zde.